Luftvarmepump installation, hur lang tid tar det ungefar?
Quote from Guest on April 17, 2026, 11:15 pmHej! Jag har äntligen bestämt mig för att installera en luftvärmepump i mitt hus, men jag undrar hur lång tid själva installationen brukar ta. Jag jobbar ju hemifrån och vill gärna planera in det så att det stör mig så lite som möjligt. Är det en heldagsgrej, eller brukar det gå snabbare? Jag har hört olika bud, så jag tänkte kolla med er som har erfarenhet. Någon som kan dela med sig av hur lång tid det tog för er att få er luftvärmepump installerad?
Hej! Jag har äntligen bestämt mig för att installera en luftvärmepump i mitt hus, men jag undrar hur lång tid själva installationen brukar ta. Jag jobbar ju hemifrån och vill gärna planera in det så att det stör mig så lite som möjligt. Är det en heldagsgrej, eller brukar det gå snabbare? Jag har hört olika bud, så jag tänkte kolla med er som har erfarenhet. Någon som kan dela med sig av hur lång tid det tog för er att få er luftvärmepump installerad?
Quote from Guest on April 17, 2026, 11:45 pmSjälva tiden för Värmepumpsinstallation Stockholm kan variera lite beroende på hur komplicerad installationen är och vilket företag du anlitar. Men generellt sett kan man räkna med att det tar mellan 4-8 timmar för en standardinstallation. När vi installerade vår pump tog det ungefär 6 timmar, då ingick montering av både inne- och utedelen, rördragning och elanslutning. Det är alltid bra att fråga installatören innan hur lång tid de uppskattar att det kommer ta, så du kan planera din dag. Se också till att du har lite extra tid på dig, för det kan ju alltid dyka upp oväntade problem.
Själva tiden för Värmepumpsinstallation Stockholm kan variera lite beroende på hur komplicerad installationen är och vilket företag du anlitar. Men generellt sett kan man räkna med att det tar mellan 4-8 timmar för en standardinstallation. När vi installerade vår pump tog det ungefär 6 timmar, då ingick montering av både inne- och utedelen, rördragning och elanslutning. Det är alltid bra att fråga installatören innan hur lång tid de uppskattar att det kommer ta, så du kan planera din dag. Se också till att du har lite extra tid på dig, för det kan ju alltid dyka upp oväntade problem.
Quote from Guest on April 18, 2026, 12:15 amDet är lustigt att vissa installationer verkar gå hur smidigt som helst, medan andra drar ut på tiden. Jag har hört om folk som fått vänta i flera dagar på att deras pump skulle installeras, på grund av olika problem. Kanske beror det på hur noggranna installatörerna är, eller om de stöter på något oväntat i huset. Det är nog alltid bäst att vara beredd på att det kan ta lite längre tid än man först tänkt sig.
Det är lustigt att vissa installationer verkar gå hur smidigt som helst, medan andra drar ut på tiden. Jag har hört om folk som fått vänta i flera dagar på att deras pump skulle installeras, på grund av olika problem. Kanske beror det på hur noggranna installatörerna är, eller om de stöter på något oväntat i huset. Det är nog alltid bäst att vara beredd på att det kan ta lite längre tid än man först tänkt sig.