Forum

Nan som har problem med sin luftvarmepump i Goteborg?

Har precis märkt att min luftvärmepump låter konstigt. Det är ett slags vibrerande ljud, och jag är orolig att något är fel. Bor i en lägenhet i Göteborg, så jag är lite beroende av att den funkar eftersom jag inte har någon annan värmekälla. Är det någon annan här som har haft liknande problem med sin värmepump? Vad gjorde ni då? Bör man ringa en reparatör direkt, eller finns det något man kan testa själv först?

Aj då, det låter inte bra. Jag hade liknande problem förra vintern, och det visade sig att det var isbildning på utedelen. Om du har möjlighet, kolla om det är mycket is på den. Det kan vara så enkelt att du behöver avfrosta den manuellt. Om det inte är det, så skulle jag nog rekommendera att du ringer en reparatör. Jag brukar kolla olika tester för att Jämför luftvärmepump bäst i test innan jag bestämmer mig för någonting, men man får inte glömma bort att även dom bästa kan gå sönder. Lycka till!

Det är konstigt hur beroende man blir av en luftvärmepump när man väl har skaffat en. Före var det ju bara ett sätt att spara pengar, men nu känns det som en nödvändighet. Speciellt under de kalla vintrarna vi har haft på senaste tiden. Jag hoppas verkligen att de fortsätter att utveckla tekniken så att de blir ännu mer driftsäkra och energieffektiva.