Tips pa bra onlinekurser for att bli battre pa AI?
Quote from Guest on April 17, 2026, 6:49 pmJag försöker verkligen hänga med i den snabba utvecklingen inom AI. Det känns som att det dyker upp nya verktyg och tekniker varje vecka. Jag jobbar inte direkt med AI i mitt nuvarande jobb, men jag är övertygad om att det kommer att bli allt viktigare i framtiden. Därför vill jag gärna investera lite tid i att lära mig mer. Har ni några tips på bra onlinekurser som ger en bra grundläggande förståelse för AI, och som kanske även går in på lite mer praktiska tillämpningar? Alla tips mottages tacksamt!
Jag försöker verkligen hänga med i den snabba utvecklingen inom AI. Det känns som att det dyker upp nya verktyg och tekniker varje vecka. Jag jobbar inte direkt med AI i mitt nuvarande jobb, men jag är övertygad om att det kommer att bli allt viktigare i framtiden. Därför vill jag gärna investera lite tid i att lära mig mer. Har ni några tips på bra onlinekurser som ger en bra grundläggande förståelse för AI, och som kanske även går in på lite mer praktiska tillämpningar? Alla tips mottages tacksamt!
Quote from Guest on April 17, 2026, 8:37 pmDet är en bra idé att satsa på AI-kunskaper, det är verkligen framtiden! Mitt tips är att kolla runt bland de olika onlinekurser för företag som finns, många av dem brukar ha bra erbjudanden och fokus på praktisk tillämpning. Jag har själv gått ett par kurser som handlade om hur man kan använda AI för att effektivisera olika processer i företaget, och det har varit väldigt värdefullt. Det finns ju även kurser som fokuserar på specifika AI-verktyg, som till exempel de från Microsoft med Copilot. Sen beror det ju på vilken nivå du vill ligga på, om du vill ha en mer översiktlig introduktion eller om du vill gå in på djupet med programmering och algoritmer.
Det är en bra idé att satsa på AI-kunskaper, det är verkligen framtiden! Mitt tips är att kolla runt bland de olika onlinekurser för företag som finns, många av dem brukar ha bra erbjudanden och fokus på praktisk tillämpning. Jag har själv gått ett par kurser som handlade om hur man kan använda AI för att effektivisera olika processer i företaget, och det har varit väldigt värdefullt. Det finns ju även kurser som fokuserar på specifika AI-verktyg, som till exempel de från Microsoft med Copilot. Sen beror det ju på vilken nivå du vill ligga på, om du vill ha en mer översiktlig introduktion eller om du vill gå in på djupet med programmering och algoritmer.
Quote from Guest on April 17, 2026, 10:54 pmEn intressant aspekt är hur AI faktiskt påverkar våra jobb idag, även om vi inte jobbar direkt med det. Tänk bara på hur många program och tjänster som använder AI i bakgrunden för att förbättra användarupplevelsen eller automatisera vissa uppgifter. Det kan vara allt från spamfilter i mejlen till rekommendationssystem på streamingtjänster. Så även om man inte blir någon AI-expert så kan det vara värdefullt att förstå grunderna för att kunna använda dessa verktyg mer effektivt.
En intressant aspekt är hur AI faktiskt påverkar våra jobb idag, även om vi inte jobbar direkt med det. Tänk bara på hur många program och tjänster som använder AI i bakgrunden för att förbättra användarupplevelsen eller automatisera vissa uppgifter. Det kan vara allt från spamfilter i mejlen till rekommendationssystem på streamingtjänster. Så även om man inte blir någon AI-expert så kan det vara värdefullt att förstå grunderna för att kunna använda dessa verktyg mer effektivt.