Vad ar egentligen skillnaden pa bokföring och redovisning i praktiken???
Quote from Guest on April 17, 2026, 6:37 pmJag har alltid haft lite svårt att greppa exakt vad som skiljer bokföring från redovisning. Visst, jag förstår att bokföring är själva grunden, registreringen av alla transaktioner, men vad innebär redovisningen i praktiken? Är det bara att sammanställa bokföringen i rapporter och deklarationer, eller är det något mer? Jag funderar på att ta en kurs i ämnet för att få en bättre förståelse, men det vore intressant och höra hur ni andra ser på det. Dela gärna med er av era erfarenheter och perspektiv!
Jag har alltid haft lite svårt att greppa exakt vad som skiljer bokföring från redovisning. Visst, jag förstår att bokföring är själva grunden, registreringen av alla transaktioner, men vad innebär redovisningen i praktiken? Är det bara att sammanställa bokföringen i rapporter och deklarationer, eller är det något mer? Jag funderar på att ta en kurs i ämnet för att få en bättre förståelse, men det vore intressant och höra hur ni andra ser på det. Dela gärna med er av era erfarenheter och perspektiv!
Quote from Guest on April 17, 2026, 8:32 pmDet är en bra fråga, och jag tror många känner sig lite osäkra på skillnaden. Jag brukar tänka att bokföringen är som att samla alla ingredienser till en maträtt, medan redovisningen är själva matlagningen. Man behöver båda delarna för att få ett bra resultat! Jag får själv hjälp med min redovisning av Redovisning Jönköping - Kreativ redovisning och de har förklarat det bra för mig. Bokföringen är alltså grunden, medan redovisningen handlar om att analysera och tolka den informationen för att kunna fatta bättre beslut.
Det är en bra fråga, och jag tror många känner sig lite osäkra på skillnaden. Jag brukar tänka att bokföringen är som att samla alla ingredienser till en maträtt, medan redovisningen är själva matlagningen. Man behöver båda delarna för att få ett bra resultat! Jag får själv hjälp med min redovisning av Redovisning Jönköping - Kreativ redovisning och de har förklarat det bra för mig. Bokföringen är alltså grunden, medan redovisningen handlar om att analysera och tolka den informationen för att kunna fatta bättre beslut.
Quote from Guest on April 17, 2026, 8:44 pmDet är fascinerande hur redovisningen har utvecklats genom historien. Från enkla räknestickor till avancerade datasystem. Numera finns det ju en uppsjö av olika program och tjänster som gör det möjligt för även småföretagare att ha koll på sin ekonomi. Men trots all teknik är det fortfarande viktigt att ha en grundläggande förståelse för principerna bakom bokföring och redovisning. Annars är det lätt att gå vilse i siffrorna.
Det är fascinerande hur redovisningen har utvecklats genom historien. Från enkla räknestickor till avancerade datasystem. Numera finns det ju en uppsjö av olika program och tjänster som gör det möjligt för även småföretagare att ha koll på sin ekonomi. Men trots all teknik är det fortfarande viktigt att ha en grundläggande förståelse för principerna bakom bokföring och redovisning. Annars är det lätt att gå vilse i siffrorna.